Het voordeel van internet marketing
Tijdens mijn studie bedrijfskunde was een van de opdrachten om een business idee, middels een strategisch plan op de markt te brengen. Verschillende marketing strategieën werden ingezet om bekendheid te krijgen en ons product onder de mensen te brengen. Het begon met mond-op-mond reclame, je vertelt het eerst tegen wat vrienden, in de hoop dat zij uit liefdadigheid het weer verder zullen vertellen. Maar voor enkel liefdadigheid doe je het niet. Het is leuk om een mooi cijfer te krijgen voor een dergelijk project, maar hoe vet is het om er ook nog wat aan over te houden. De perfecte win-win situatie.
Veranderen doet pijn
Ik werd door een oud klasgenoot erop geattendeerd dat ik mijn product wellicht meer in de spotlights kon zetten middels internet marketing. Tijdens college hebben we hier wel wat informatie over gekregen, maar ik merkte dat ik hier toch wat terughoudend tegenover was. Waarom durfde ik niet te zeggen. Is het misschien het idee dat verandering soms wat lastig is. Ik gebruikte liever de al bekendere marketing technieken, lokaal adverteren, berichtjes op sociale media. Mijn product verkocht prima en ik hield er best wel wat leuks aan over. Maar het bleef aan mij knagen, want genoeg om zelfstandig hiervan te leven was het zeker niet.
Niet veranderen is pijnlijker
Ik zag groen van jaloezie toen ik hoorde dat een studiegenoot zijn bedrijfje enorm had laten floreren. Niet alleen lokale kranten hadden over hem geschreven, en zijn product was daarin verschenen, ook nationale kranten hadden zijn succes opgemerkt. En dit alles was te danken aan zoekmachine marketing. Waar ik nog wat terughoudend was, heeft hij de sprong gewaagd. En met succes. Door deze stap te maken bereikte hij veel meer mensen dan ik deed met mijn berichten op sociale media. Hij bereikte een groot publiek, en nu, na de studie, is hij eigen baas. En ik? Ik werk met spijt voor hem.